نتیجه تصویری برای ‪diodes‬‏

امروزه دیود ها تقریبا در زندگی همه افراد وجود دارد و در همه جا دیده میشوند ، چرا میگم همه و همه جا ؟ چون این روزها برای روشنایی خانه ها و حتی در خودروها و جالبتر ، در صفحه نمایش موبایل ها ، تلویزیون ها از دیودها استفاده میکنند. بله تعجب نکنید . LED ها هم در واقع دیود هستند ، دیودهایی که نور تولید میکنند . دیودها از قطعات مهم در الکترونیک هستند ، شما دیود ها رو تقریبا در همه مدارات الکترونیک میتونید ببینید .

دیود چیست ؟

دیود چیست

دیود یک قطعه الکترونیکی است که اجازه می دهد جریان الکتریسیته فقط در یک جهت حرکت کند، و جلوی عبور جریان در جهت مخالف را میگیرد. به همین سادگی 🙂 بر خلاف دیگر قطعات الکترونیکی که تا الان در موردش صحبت کردیم و نقش اصلی اونها تاثیر در سطح و مقدار ولتاژ یا جریان مدار بود مثل مقاومت ها، خازن ها و سلف ها ، کار دیود متفاوت است . نقش اصلی دیود تعیین مسیر جریان الکتریکی است . و این کار به شدت مفید و کاربردیست . دیودها از عبور جریان در مسیرهای ناخواسته یا غیر منتظره در مدار جلوگیری میکنند.

مانند خازن های الکترولیتی، تمام دیودها قطبی هستند ، یعنی مثل اونها پایه های مثبت و منفی دارد . دیودها یک پایه آند (طرف مثبت) و یک پایه کاتد (سمت منفی) دارند. تشخیص این گایه ها بسیار سادست چون سمت کاتد یا منفی یک نوار معمولا سفید رنگ اطرافش کشیده شده.

ادامه مطلب